Horká Antalya a antické Perge

První koupání v moři a zříceniny starověkého města

V průvodci byste našli:

Antalya disponuje nádherným starým městem. V současnosti je velmi turisticky vyhledávaná, v létě zde bývají velká vedra. Město je příjemné večer, kdy v něm tepe noční život. Přístav, restaurace a kavárny, hradby s Hadriánovou bránou - prostě magnet pro turisty.

Perge - trosky dříve prosperujícího římského města s velkým divadlem a stadionem (pro 12tis. diváků).

12. srpna - Antalya, Perge (den 9)

Píše Hell: Po neuvěřitelně hrozné jízdě autobusem z Ürgüpu do Antalye - "seděli" jsme na zadních sedadlech v poloze "90 stupňů", v níž se samozřejmě spát nedá. Já jsem se poskládala na zem v prostoru 1x1 metr a Vik "spal" na dvou sedadlech, Ivo noc strávil taky na zemi, ale v uličce našeho přetopeného autobusu. Za těchto skvělých podmínek jsme dorazli ráno v 8h na nádraží ve městě Antalya.

Turistický informace samosebou měly zavřeno, tož jsme s mapou vyrazili do města hledat ubytko. Premiérová jízda dolmušem se nevydařila, protože jsme díky řadě spolucestujících vystoupili o několik zastávek dříve. Tak jsme si to s gemama na zádech šlapali při asi 30 stupňovém vedru a neuvěřitelné vlhkosti vzduchu vstříc osudu. (Viktor dodává: Už když jsme říkali Yesim, že máme v plánu jet do Antalye, tak se na nás dívala divně se slovy - tam jsem nikdy nebyla, tam je moc horko, takže tam Turci nejezdí. My jsme se ale nedali! Trubky.)

Antalya
Pohlednice Antalye

Informace ve městě byly naštěstí otevřeny a chlápek nám doporučil nějaký penzion, ale my jsme po cestě byli odchyceni a zevedeni do snad levnějšího penzionu s klimačkou a telkou a terasou a kousek od pláže.

První, co jsme udělali byla pořádná sprcha a jídlo! Pak už nás čekalo antické město PERGE, do kterého jsme vyrazili za pravého poledne stopem. Teda napřed byla pořádná procházka na výpadovku... No ale podařilo se nám stopnout chlápka, co neuměl ani slovo cizím jazykem, tož bylo těžké se dorozumět a dopadlo to tak, že odbočku jsme přejeli asi o 2 km. Ani největšímu nepříteli bych nepřála tu procházku v 50ti stupňovém vedru po dálnici! (nikdo nechtěl zastavit). Bylo to dobrý na úpal, úžeh a omdlení uprostřed cizí země! S krátkou přestávkou jsme došli na odbočku na Perge, načepovali vodu v mešitě, koupili Ayran a kluci se osvěžili u autobusáků vodou z hadice.

A pak zase stopování směr Perge, zase chlapík, co neuměl ani zbla cizím jazykem, ale zavezl nás až k cíli. Vstupný 5 milionů a hurá vstříc zozpálenému antickému městu! Napřed jsme se natřeli krémem, přečetli si cosi základního o městě a přitom nám neustále dělal společnost náš řidič - úchylák. Ten naštěstí vodpádloval a tak mohla začít prohlídka. Stadion a město byly super, ale to vedro si nikdo nedovede představit, pokud tam nebyl. Takže to ví jenom zájezd Italů, co tam byl s náma (Vik: Je to paráda mít skoro sami pro sebe rujny antického města).

Perge - pohlednice
Vstup do Perge
Stadion
Ulice
Perge na několik způsobů

Prohlídku jsme tudíž značně urychlili (divadlo bylo zavřený) a už jsme stopovali zpět do Antalye, zastavil nám chlápek s dodávkou a zavezl nás na kraj města, tam byl problém stopnout auto, tož jsme použili dolmuš (cca za 600 tis. TL).

S Vikem jsme pojedli tavuk dönner a vyrazili jsme na pokoj, kde jsme se převlíkli a hurá na pláž. Hned kousek od našeho místa pobytu byl krásný park a na konci parku už bylo moře a krásná pláž na útesech. Vypadalo to placeně, ale přesto jsme tam šli a zeptali se "Is it free?". Odpověd zněla "Free", tož jsme se tam usádlili na 2 hodiny, plavali ve vodě o teplotě asi 30 stupňů Celsia. Fakt super - první kontakt s mořem! Problém nastal až při odchodu, kdy po nás překvapivě chtěli zaplatit (2 mil. za osobu). Tak jsme jim vysvětlili, že jsme se ptali, jestli je to zdarma, oni nám vysvětlili, že tím mysleli, že mají volno (to jsou ty záludnosti angličtiny) a nakonec jsme se domluvili, že tentokrát nebudeme platit, ale bylo to hrozně trapný...

Na pokoji jsme se najedli společně, nerozdílně a pak jsem já s Vikem vyrazili na obhlídku města (Ivo šel spát). Bylo pěkný vedro, spousta lidí, výborná zmrzlina, ještě lepší zmrzlinář, romantika přímořského města a spánek v klimatizovaným pokoji....

Další zajímavá města na pobřeží:

- Pergamon (Bergama) - archeologická naleziště, bazilika apod.
- Izmir - třetí největší turecké průmyslové město s pěkným bazarem a některými muzei.
- Marmaris - turistické centrum na pobřeží. Jachtařský přístav s bary a restauracemi, ale také spousta nevzhledných bytových budov.
- Dalyan - skalní hrobky, želvy a bahenní lázně - jedno z menších letovisek.
- Aspendos - nejdochovalejší římské divadlo na světě.
- Side - letovisko s nádhernými plážemi, dříve přístav obchodující s otroky. V Side naleznete zachovalé divadlo, agora, muzeum, sloupy chrámu boha Apollona.
- Alanya - jedno z nejvýchodnějších tureckých letovisek, oblíbené německými turisty. Rozsáhlé pláže a velké hotely, obchody se šperky, ale také skalnatý mys s pěkným hradem a Červenou věží, to je Alanya.
- Tarsus - neturistické průmyslové město.
- Adana - čtvrté největší turecké město s orientací na textil. Zajímavý Hadriánův most a muzea (např. muzeum v přírodě Karapete s obrovskými chetitskými sochami).

<< Předchozí den (Ürgüp) Následující den (Olympos) >>

Dovolená Turecko

Web Efektně.cz má na svědomí Wornlook. Kopírování jakékoli části tohoto webu je striktně zakázáno.